Innova 4 on Fingridille liikkuvan työn vetovoimainen tukikohta
Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid vaihtoi alkuvuodesta 2021 Petäjäveden historiallisen ja suojellun kiinteistönsä moderniin monitilatoimistoon Innova 4:ssä. Tasokkaat tilat ja hyvä työympäristö tarjoavat fingridiläisille mahdollisuuden keskittyä ydinosaamiseen – varmistamaan, että Suomen kantaverkko toimii moitteetta 24/7.
– Fingridillä on pitkä historia Petäjävedellä, joka on toiminut yhtenä kantaverkon solmupisteenä jo 1940-luvulta lähtien, kertoo Fingridin Keski-Suomen yksikön toiminnasta vastaava aluepäällikkö Jani Haaja.
Ajat ja tarpeet ovat kuitenkin muuttuneet, ja digitalisaatio on uudistanut läpikotaisin myös Fingridin liiketoiminnan. Valvomotoiminta on keskitetty pääkaupunkiseudulle ja käytännön huolto- ja rakennustöissä auttaa kumppaniverkosto.
– Myöskään kiinteistöjen omistaminen kaikkine huolto- ja korjaustöineen ei ole enää mielekästä meidänkaltaiselle asiantuntijaorganisaatiolle. Luopuminen vanhasta kiinteistöstä ja muutto Jyväskylään tarkoitti, että voimme keskittyä kunnolla omaan ydinbisnekseemme: varmistamaan, että suomalaisilla riittää sähköä 24/7.
1000 neliön konttorista 350 neliön monitilatoimistoon
Muutto perinteisestä konttorista nykyaikaiseen monitilatoimistoon ei ole pelkästään tekninen suoritus: se edellyttää organisaatiolta myös uudenlaista ajattelua, valmiutta vanhasta luopumiseen ja rohkeutta omaksua uudenlaisia työskentelymalleja.
– Etätyön tekeminen ei sinänsä ollut mikään uusi juttu, vaan joustavat työskentelymallit ovat olleet meillä arkipäivää jo vuosia, Haaja kertoo.
Iso muutos oli kuitenkin se, että hulppeat 1000 neliön toimistotilat isoine yksityishuoneineen vaihtuivat 350 neliön monitilatoimistoon ja neljän hengen huoneisiin.
– Työntekijöiden näkökulmasta suurin henkinen kynnys oli omista huoneista luopuminen. Moni oli myös työskennellyt Petäjävedellä vuosikymmeniä ja paikka oli kuin toinen koti. Kun tunnetason sitoutuminen on korkea, ei muutosta voi ajaa läpi järkisyillä – ihmiset tarvitsivat aikaa ja yhteistä keskustelua ajatukseen sopeutumisessa, Haaja kertoo.
– Mielestäni kaikki on sujunut kuitenkin todella hyvin. En usko, että kukaan enää vaihtaisi takaisin vanhaan.
Huomio hyviin työskentelyolosuhteisiin
Haaja kuvailee Jyväskylää monella tavalla vetovoimaiseksi kaupungiksi.
– Tänne on kätevä tulla niin autolla kuin julkisillakin. Myös palvelut, kuten hotellit, ovat ihan vieressä. Uusien työntekijöiden houkutteleminen on helpompaa, kun toimisto ja tukikohta sijaitsevat Jyväskylässä. Monelle työntekijöistämme muutto Jyväskylään tarkoitti lyhyempää työmatkaa.
Tilasuunnittelussa on huomioitu erityisesti työntekijöiden tarpeet. Haajan mukaan neljän hengen huoneet tarjoavat sopivasti työskentelyrauhaa ja -tilaa.
– Työmme on hyvin liikkuvaa. Erittäin harvoin kaikki ovat muutenkaan yhtä aikaa toimistolla. Nykyiset tilat ovat neliömäärältään huomattavasti pienemmät kuin vanhat, mutta silti meidän tarpeisiin juuri sopivat – ja kasvunvarakin on huomioitu.
Uudenlaista ajattelua edustaa esimerkiksi se, ettei ole järkevää investoida “hukkaneliöihin”, kuten isoihin neuvottelutiloihin.
– Monitilatoimiston ja ajan hengen mukaisesti olemme järjestäneet erityisesti etäpalavereihin tarvittavia yhden tai kahden hengen tiloja.
– Jos joskus on tarve kokoontua yhteen koko yksikön voimin, varaamme Kielolta ison neuvottelutilan juuri sitä tilaisuutta varten, Haaja sanoo.
WaaS tuo älykkyyttä ja joustavuutta yritysten arkeen
Kuten monessa muussakin yrityksessä, myös Fingridillä on pohdittu millaiseksi toimiston käyttö ja rooli lopulta muovautuvat koronanjälkeisessä työkulttuurissa.
Fingrid valitsi uuden työympäristönsä toteutustavaksi Martelan Workspace as a Service eli WaaS-palvelun.
– Kalusteiden kertainvestoinnin sijaan WaaS-vuokrapalvelumallilla asiakas saa joustavan ratkaisun, jonka avulla työympäristö ja kalusteet ovat aidosti muokattavissa sopimuskauden ajan tarpeiden muuttuessa, kertoo Martelan yhteyshenkilö Anna-Mari Heino.
WaaS-sopimukseen on mahdollista sisällyttää myös tilojen optimointia tehostavia uusia älyratkaisuja. Asiakas voi halutessaan seurata digitaalisesti tilojen ja kalusteiden käyttöastetta ja tehdä tarvittaessa muutoksia sopimuskauden aikana.
Heino kiittelee yhteistyön sujuvuutta Kielon ja Fingridin kanssa.
– Fingrid oli meille entuudestaan tuttu, joten pääsimme nopeasti kiinni heidän ajatuksiinsa ja toiveisiinsa. Pystyimme hyödyntämään uudessa toimistossa myös jonkin verran vanhoja kalusteita, mikä oli ekologisesti ajatellen hyvin järkevää, Heino sanoo.
– Yhteistyö ja suunnittelu eteni jouhevasti. Kalusteiden tilaus ja uuden toimiston käyttöönotto sujuivat myös ongelmitta ja sovitussa aikataulussa.
Teksti: Annukka Ollitervo
Kuvat: Kari Merikanto
Kysy lisää
Sähköpostit muotoa etunimi.sukunimi@kieloofficesolutions.fi